چگونه می توان محل کار خود را به مکانی شادتر تبدیل کرد؟
حتما برای شما اتفاق افتاده است که مدت طولانی در وضعیت ضعیف بودید و در طی هفته ها بازده شما کاهش یافته است. برای انصاف بودن ، ما همیشه نمی توانیم این روزها همکاران یا مشتریان خود را سرزنش کنیم.
حتما برای شما اتفاق افتاده است که مدت طولانی در وضعیت ضعیف بودید و در طی هفته ها بازده شما کاهش یافته است. برای انصاف بودن ، ما همیشه نمی توانیم این روزها همکاران یا مشتریان خود را سرزنش کنیم. گاهی اوقات صندلی اشتباه که از آن استفاده می کنید یا روشنایی صفحه کامپیوتر می تواند باعث این احساس بد شود.
صرف نظر از این واقعیت که امروز مردم 70 تا 80 درصد از وقت خود را در خانه می گذرانند ، هر کس روزانه 9 ساعت را صرف کار می کند. مطالعات نشان می دهد که کیفیت محل کار شما تأثیرات کوتاه مدت و طولانی مدت بر سلامت ، بهره وری و موفقیت شغلی شما دارد. اگرچه تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است ، اما در این مقاله به معرفی عواملی می پردازیم که باعث راحتی بیشتر در محیط کار شما می شوند. با ما بمان.
استراحت و آسایش در محل کار
راحتی حرارتی
راحتی و استراحت در محیط کار یکی از مهمترین پارامترهایی است که می توان به راحتی در محیط کار شناسایی کرد. بدن انسان همیشه سعی می کند میانگین دمای داخلی بدن را در حدود 37 درجه سانتیگراد ثابت نگه دارد ، راحتی گرما به عوامل مختلفی از جمله خصوصیات فردی ، موقعیت جغرافیایی ، آب و هوا ، تغییرات فصلی ، جنسیت ، نژاد و سن بستگی دارد و بنابراین می توان گفت که این مشکل عموماً تحت تأثیر شش عامل قرار دارد. چهار عامل از این عوامل محیطی عبارتند از: دمای هوا ، میانگین دمای تابش ، رطوبت نسبی و سرعت هوا.
دو مورد دیگر به عوامل فردی و فردی بستگی دارد: میزان متابولیسم فردی و نوع و میزان لباس به عنوان عایق حرارتی.
استراحت و آسایش در محل کار
راحتی صدا
راحتی آکوستیک به معنای توانایی محافظت کارمندان در برابر سر و صدای داخلی و خارجی (سر و صدای تجهیزات اداری ، سر و صدای محیط ، سر و صدای هوا و غیره) و ایجاد محیط صوتی برای کار است. به عنوان مثال انتظار می رود در یک کارخانه فولاد انتظار یک محیط پر سر و صدا داشته باشید ، اما در یک آژانس تبلیغاتی اینگونه نخواهد بود و کارمندان باید در یک محیط آرام کار کنند. مواردی از قبیل راحتی صوتی و حفظ حریم خصوصی با طراحی درست تأثیر عمده ای بر عملکرد کارمندان خواهد داشت. معمولاً برای جلوگیری از سر و صدا در محیط کار سه روش وجود دارد:
جذب صدا با استفاده از کاشی های سقفی
با استفاده از پنل های ویژه از نویز جلوگیری کرده و فضای کاری مناسب را مرتب کنید
پوشش صوتی با استفاده از آخرین فن آوری و دستگاه های الکترونیکی
با این حال ، هنگامی که محیط کار شما طولانی و باریک است ، معمولاً سر و صدای بیشتری در محیط وجود دارد.
فرش ها در جذب نویز به شما کمک می کنند ، اما توجه داشته باشید که سیستم های گرمایش زیر زمین می توانند به فرش آسیب برساند. به طور کلی ، هرچه ماده سخت تر باشد ، میزان جذب صدا نیز کمتر می شود.
استراحت و آسایش در محل کار
راحتی بصری
به طور خلاصه ، راحتی بصری به شرایط روشنایی و مناظر موجود در محیط کار اشاره دارد. طراحی و معماری مناسب فضاها تأثیر مستقیمی در روشنایی محل کار و راحتی و راحتی کار دارد و البته این امر بر کارآیی و رفاه کارمندان تأثیر خواهد گذاشت.
مطالعات نشان داده اند که محیط های کاری باز یا متراکم اثرات منفی بیشتری بر کارکنان نسبت به مواردی دارد که حاوی مواد بازتابنده ، اندازه گیری نوری سطح ، پنجره های مهندسی و… است.
استراحت و آسایش در محل کار
کیفیت هوا در داخل
برای بهبود کیفیت هوای داخلی دو استراتژی طراحی کلی ساختمان وجود دارد. اولین مورد افزایش و بهبود تهویه هوا است که به نوبه خود باعث کاهش میزان آلاینده های هوا می شود. مورد دوم کاهش و از بین بردن منبع آلودگی هوا در داخل و اطراف ساختمان است. مطالعات اخیر نشان داده اند که افزایش گردش هوا در فضای باز در محیط های غیر صنعتی باعث بهبود کیفیت هوا شده و غلظت آلاینده های هوا را کاهش می دهد. تأمین هوا در فضای باز باید متناسب با آلاینده های داخلی باشد. اما میزان آلاینده های داخل هر ساختمان با توجه به تعداد کارمندان و ... متفاوت خواهد بود
تحقیقات نشان داده است که بیماری و ناراحتی در محل کار با تهویه مکانیکی 30 تا 200 درصد بیشتر است. استفاده از تهویه طبیعی انرژی زیادی را از سیستم های تهویه صرفه جویی می کند. اما در شهرهایی که آلودگی هوا در فضای باز زیاد است ، تهویه طبیعی می تواند مضر باشد.
سندرم ساخت و ساز پاتولوژیک
SBS ، یا سندرم بیماری ساخت و ساز ، گروهی از مشکلات بهداشتی است که ناشی از طراحی نادرست است و منجر به کیفیت پایین محیط می شود. نزدیکی های طبیعی ، استفاده از مصالح ساختمانی تأیید نشده ، قارچ ها ، گرد و غبار ، حساسیت ها ، تجهیزات اداری و غیره همه عواملی هستند که در ایجاد سندرم بیماری ساختمان نقش دارند. کارکنان مبتلا به این سندرم معمولاً علائم بالینی زیر را دارند:
سوزش چشم ، بینی و گلو
سردرد
سرفه
کاهو
حساسیت به نور
مشکلات گوارشی
سایر علائم مانند آنفولانزا
طراحی صحیح ساختمان ، استفاده از مواد استاندارد ، تهویه مناسب ، عایق حرارتی و صوتی می تواند از بروز این سندرم در جمعیت جلوگیری کرده و کیفیت کار و راحتی کار را در محیط کار به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
- ۹۹/۰۴/۲۸